Jimmy Choo aki mégsem cipőtervező?
Fotó: The Sun
Tavaly ünnepelte a 20. születésnapját az ikonikus márka, mely az egyedi tervezésű cipőiről híres és méltán kedvence a legnagyobb sztároknak. A világ legdrágább cipőinek jelentős részét ő gyártja.
Olyannyira exkluzívak ezek a mesés lábbelik, hogy ma már csak rendelésre alkotja meg őket Choo mester, ami így még egyedibbé, presztízzsé teszi a márkát, melynek darabjai 400 és 1000 euró között mozognak.
De mégis mire utal a címbeli kérdés?
A malajziai születésű Jimmy Chow 1948-ban látta meg a napvilágot, világhírű neve pedig egy elírásnak köszönhetően született, az anyakönyvébe került ugyanis Chow helyett a Choo.
A tehetsége már korán bontakozni kezdett, bár talán egy cipészcsalád sarjaként a génjei is segítették hivatása megtalálásában. 11 évesen tervezte és készítette el első pár cipellőjét.
Ezután egy csendesebb, de termékeny időszak következett, mígnem 32 évesen Londonba utazott családjával, ahol beiratkozott a Cordwainers' Technical College-ba kitanulni a bőrcipők készítésének csínját-bínját.
A borsos tandíjra az iskola melletti munkával keresi meg a pénzt, egy cipőgyárban takarít, majd az iskola befejezése után dönt: Londonban marad. Ekkor még nem sejtette, hogy a diplomamunkája leadásától az angol Vogue figyelmének kereszttüzébe került.
Később, ahogy nagy rajongója, Diana hercegnő viselte előszeretettel a Jimmy Choo-kat és a Vogue egy 8 oldalas írást szentelt neki, már nem volt megállás a világhírnévig.
De ne szaladjunk ennyire előre, hiszen a szárnypróbálgatás nem maradt ki a márka életéből.
A három éves képzés után egy évvel 1984-en Lucky Shoes néven árulja topánjait, melyeket saját műhelyében készít és minden idejét, energiáját a tervezésnek szenteli. 1996-ot írunk, amikor egy Beverly Hills-i ex-modell, aki nem mellesleg a Vogue-nál szerkesztő felkarolja Jimmy-t, melyből egy társulás születik és megszületik a mai Jimmy Choo Ltd.
Tamara Mellon kapcsolatainak, üzleti érzékének köszönhetően a társulásuk hozta meg az igazi ismertséget Choonak. Egyes elképzelések szerint Choo felelt a tervezésért és kivitelezésért, míg Tamara az üzleti kapcsolatokért, a népszerűsítésért.
Más elképzelések szerint a tervezésben is társak voltak: míg Jimmy a haute couture (értsd: kifutói) vonalért felel, addig Tamara Mellon a "Ready-To-Wear" (értsd: hordható, hétköznapi viselhető) darabokat tervezi meg.
Talán innen eredhet az az igen súlyos vád, amit Mellon a könyvében fogalmaz meg üzlettársáról: Choo csak cipész volt, valójában ő tervezett.
Hogy hogy történt valójában, nem tudjuk meg, útjaik ugyanis elváltak egymástól, 2001-ben Choo eladta az 50%-os részesedését a cégből, és innentől állt rá a megrendelésre készített exkluzív cipők tervezésére.
Tamara ugyanekkor teljesen kiszállt a Jimmy Choo Ltd-ből, és saját márkát alapított.
A Jimmy Choo márkanév ragyogása azonban mit sem csökkent a viharok közepette. Olyannyira nem, hogy a 20. évfordulóra egy luxus cipőszekrénnyel készültek, melynek ára 70 000 dollárt kóstál – természetesen cipők nélkül.
Fotó: Design Limited Edition
És ha már itt tartunk, nem csak a szakma méltatta elismerésre a mestert. Erzsébet királynő a Brit Birodalom Érdemrendje kitüntetéssel, Penang tartomány kormányzója pedig a tartomány főnemesi rangjával jutalmazta. Emellett a Monford Egyetemen ő a művészetek tiszteletbeli doktora és a londoni University of Arts ösztöndíjasa.
Igyekszik is visszaadni mindazt, amit kapott, Malajziában támogatta egy cipőkészítő intézet létrejöttét, mely a jövő generációk kezdő cipőtervezőinek nyújt lehetőséget, tudást, inspirációt.
A márka 20. évfordulójára készült kis videó, mely érdekes számokat hoz a márka cipőinek történetéből: 618 alkalommal jelentek meg a vörös szőnyegen, 46,4 mérföld sétáltak bennük a vörös szőnyegen, és eddig több mint 400 modell készült.